طعم فراغت قبل از خزان

تابستان با اشتیاق کودکانه از راه رسید ولی باز هم یک قصه کهنه و تکراری را با خود آورد که باید برای تعطیلی سه ماهه حدود 20 میلیون دانش‌آموز و خانواده‌هایی که منتظرند فرزندانشان فراغت پیدا کنند تا با ایشان همراه شوند برنامه‌ای داشت تا این فرصت بزرگ فراغت تبدیل به بطالت نشود. هم اکنون نزدیک به 10 ارگان بطور مستقیم و صدها مؤسسه و نهاد دولتی و غیر دولتی به طور غیر مستقیم درگیر این پروژه بزرگ بوده و درصددند که مردم سه ماهه تابستان را به نحو احسن طی کنند ولی با این وجود پس از سپری شدن تعطیلات تابستانی از هرکسی که می‌پرسند تابستان چطور بود شاید در بهترین حالت بگوید خوش گذشت اما در کنار آن حتماً تأکید می‌کند که حیف فلان مسئله نگذاشت و یا اگر اینطور بود بهتر بود. در زمان ارائه گزارش عملکرد هم دستگاه‌ها لیست عریض و طویلی را از فعالیتهای خود بیان می‌کنند ولی در مقابل این همه تلاش و هزینه مردم نبایستی گلایه‌ای داشته باشند با این وجود هم مردم گلایه دارند و هم این سخنان انتقاد‌آمیز به نظر صحیح می‌آید. اما چرا باید شاهد اینگونه مسائل در زمینه اوقات فراغت باشیم و علی‌رغم تلاش بی‌وقفه مسئولین بازهم در نهایت نارضایتی است. چه باید کرد که قبل از فرا رسیدن خزان فرزندان این سرزمین معنی واقعی فراغت را بچشند و خانواده هایشان نیز درسایه این خشنودی امیدوار باشند که محصلانشان موسم درس و مشق را با نشاط آغاز می‌کنند.

در وهله نخست باید دانست که اوقات فراغت برای افراد مختلف معانی گوناگونی دارد و فرد در این اوقات می‌خواهد به اشتغالی بپردازد که به آن مایل بوده و علاقه نشان می‌دهد. خواه این فعالیت به منظور استراحت باشد و خواه برای ایجاد تنوع. یکی از کارکردهای اساسی اوقات فراغت رفع خستگی و تأمین استراحت شخص بوده و نتیجه منطقی آن افزایش بازدهی افراد است. در اوقات فراغت یک ثمره عالی نیز وجود دارد و آن اینکه استعدادهای افراد شکوفا می‌شود زیرا اغلب مردم در شرایط کار موظف خلاقیتی از خود نشان نداده و عموماً برای امرار معاش به روزمرگی و انجام وظایف محوله می‌پردازند اما در شرایطی که انسان به امور مورد علاقه خود می‌پردازد از خود خلاقیت‌هایی بروز می‌دهد که در شرایط عادی نمی‌توان از یک انسان دید.

حال در پاسخ به سؤال ابتدای مطلب باید گفت که نخست غنی‌سازی اوقات فراغت براساس نیازهای متنوع بایستی تنظیم شود نه برنامه‌هایی که از ابتدای شکل‌گیری یک نهاد تا به امروز هرساله به طور تکراری اجرا می‌شود. یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این‌باره می‌گوید: مفاهیم و کارکردهای حوزه اوقات فراغت باید مورد بازنگری قرار گرفته و برای روزآمد کردن شیوه‌های گذراندن اوقات فراغت تلاش شود. جلال یحیی‌زاده تأکید می‌کند: برنامه‌های اوقات فراغت مبتنی بر نیازهای جامعه نیست، بلکه مبتنی بر سلیقه مدیران است و این چیزی نیست که درخور جامعه ما باشد. وی برتوجه به نیازهای خاص جوانان مثل تعالی معنوی، هویت‌یابی، مهارت‌آموزی، تحرک، تنوع‌طلبی، ابراز وجود و استقلال‌طلبی تأکید می کند: توجه به تفاوت‌های فرهنگی، قومی و جنسیتی در تهیه و تدوین برنامه‌های فراغتی کشور ضروری است. ‌وی می‌افزود: می‌توان

با شناسایی شیوه‌های نوین گذراندن اوقات فراغت به صورت فعال و جمعی و توجه به بعد طراوت و فرح‌بخشی برنامه‌ها و فعالیت‌ها و تقویت روح اعتماد در جوانان، به توفیقات خوبی در این حوزه نائل آمد. وی تأکید دارد: باید از ظرفیت بالای مساجد و فضاها و اماکن مذهبی و فرهنگی به نحو بهینه در برنامه‌های اوقات فراغت بهره برد. این‌ها مسائلی است که متأسفانه یا در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته یا این که مورد بی‌مهری واقع شده است. در حالی‌که این نهادها در ادوار متعدد تاریخی توانسته‌اند نقش‌های مؤثری را در زندگی افراد و خانواده‌ها ایفا کنند و موفق هم باشند.

/ 2 نظر / 31 بازدید

سلام وب زيبايي داري خيلي قشنگه راستي اگه دوست داري هک ياد بگيري ميتوني از طرق زير تماس بگيري aragco@yahoo.com 09387873146 www.hack91.orq.ir اردلان